Onderzoek in Carolina en rest van de weken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Reggie Huijsmans - WaarBenJij.nu Onderzoek in Carolina en rest van de weken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Reggie Huijsmans - WaarBenJij.nu

Onderzoek in Carolina en rest van de weken

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Reggie

11 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

Heey allemaal! Jullie hebben er weer even op moeten wachten maar dan is het extra luek om nu te lezen zullen we maar zeggen!

Van woensdag 25 april tot en met vrijdag 27 april heb ik onderzoek gedaan in Corolina met mijn stagebegeleidster. Ik had al vertelt wat dit onderzoek inhield, de leefsituatie van kinderen onderzoeken. Dit wordt onderzocht op 4 gebieden. Voeding, Gezondheid, Onderwijs en Kwetsbare kinderen.
Woensdag werden we opgehaald door de meneer waar we verblijven deze dagen en zijn vrouw. Hele aardige mensen die ons echt in de watten hebben gelegd! We verbleven in het dorp Redi-Doti (dit betekent Rode Aarde). Hier hebben we de meeste interviews gedaan.
We hadden ’s avonds gelijk afspraken staan. Eerst met 5 jongeren van een jongerenorganisatie en daarna met 3 leerkrachten en het schoolhoofd. De 5 jongeren konden ons al veel vertellen. Wat ik echt bewonderenswaardig vindt is dat de kinderen uit deze dorpen als ze naar de MULO gaan al om 5 uur in de nacht weg moeten met de bus. Ze gaan dan naar school in Paranam. Ook komen ze pas rond 4 uur ’s middags weer thuis. Meestal is er elektriciteit in het dorp maar nu was dat er al een paar weken niet. Die kinderen kunnen ’s morgens niet met licht eten maken ofzo. Ze vertelden dat ze vaak niet eten voor ze naar school gaan en ook niets meenemen. Veel gezinnen hebben ook niet genoeg geld om de kinderen geld mee naar school te geven om eten op school te kopen. Ze eten dan zo weinig op een dag! Als er iemand wel geld bij heeft wordt het eten gedeeld. In de winkel in het dorp is meestal geen brood te koop. Er wordt dan drie keer per dag rijst gegeten. Verder zijn ze echt afhankelijk van wat er gevangen of geschoten wordt qua vis of vlees. Ook groenten verbouwen is hier niet echt mogelijk. De grond laat dit niet toe. Hierdoor hebben mensen in het dorp maar een hele eenzijdige voeding.
Op gebied van mishandeling en misbruik kwam er uit dat dit niet voorkomt in het dorp.

Donderdag hadden we ’s morgens een workshop met 30 kinderen. Dit was erg leuk! We hebben een kennismakingsspel gedaan en toen waren de kinderen een beetje ontdooid. We hebben daarna gepraat over onderwerpen als kindermishandeling, kinderarbeid en onderwijs. We hebben een rollenspel gedaan met 7 kinderen. Ik heb dit met ze voorbereid en ze gaven aan het rollenspel te willen doen over kindermishandeling. Er zaten erg goede acteurs bij! Zo leuk om te zien hoe die kinderen speelden en wat voor plezier ze er in hadden. Bij de nabespreking kwam er wel uit dat kindermishandeling niet kan en niet mag. De kinderen vonden het heel leuk om te spelen. Daarna hebben we de kinderen laten tekenen of schrijven over één van de onderwerpen kindermishandeling, kinderarbeid en onderwijs. De meeste kinderen hebben over een onderwerp een tekening gemaakt. Een aantal kinderen hebben een stukje geschreven of en gedicht gemaakt. Voor die tekening of het gedicht hadden ze allemaal pennen nodig. Papa en mama hadden vanuit Nederland een doos pennen meegenomen, deze hebben we toen aan de kinderen uitgedeeld. Heel leuk om te zien want de kinderen wilden allemaal een mooie pen uitzoeken en kwamen een paar keer terug om dit te doen. Ze waren erg blij met hun nieuwe pennen! De workshop is heel nuttig geweest en was heel erg leuk om te doen!
In de middag zijn we naar het dorp Cassipora geweest voor interviews. Ik heb 3 vrouwen van een vrouwenorganisatie geïnterviewd en Virgien (stagebegeleidster) de kapitein. Er waren erg veel ze leken op wespen alleen steken niet maar zuigen je bloed. Die gingen de hele tijd op je zitten dus iedereen zat zichzelf de hele tijd te slaan. Gek genoeg kwamen ze niet echt bij mij zitten (in tegenstelling tot de muggen want die vinden mij nog steeds heel leuk :S)Wat een groot verschil is tussen deze twee dorpen is dat de watervoorziening hier anders geregeld is. In Redi-Doti leeft men van regenwater. In Cassipora leeft men van water dat met een pomp omhoog komt. Dit schijnt goed en lekker water te zijn. In Redi-Doti hebben de mensen in de droge tijd een probleem. Er valt dan (bijna) geen regen waardoor er te weinig water is. Er wordt dan water uit de rivier gehaald maar dat is helemaal geen schoon en veilig water. Ook wordt dat niet gekookt voor het gebruik. Ze drinken dit water niet, daar gebruiken ze bronwater voor. Dit moet eigenlijk ook eerst gekookt worden maar dat gebeurt niet. De schoolkinderen kunnen op een dag dan ook niet echt drinken omdat de school in Redi-Doti staat. In dit dorp hebben ze ook wel geprobeerd met pompen water te krijgen maar het ligt te hoog. Dit is dus wel een serieus probleem die de mensen hebben.
’s Avonds heb ik een vrouw van een vrouwenorganisatie geïnterviewd, de vrouw bij wie we verbleven. Virgien heeft de twee basyas (assistenten van de kapitein) van Redi-Doti en één van het dorp Pierre-Kondre geïnterviewd.

Vrijdagochtend hebben we de gezondheidswerker van de poli geïnterviewd. In Redi-Doti zit sinds een jaar een poli waar de mensen van Pierre-Kondre en Cassipora ook gebruik van maken. In dit interview werd veel bevestigd wat we al wisten. Na een tijdje antwoord toch iedereen ongeveer hetzelfde.
In de middag zijn we nog even naar Blaka Watra geweest. Dit was heel mooi alleen jammer dat het best wel vervallen is. De binnenlandse oorlog is ook hier geweest waardoor de huizen verwoest zijn die er stonden. Het water is heel mooi met de stroomversnelling. En heerlijk om in te zwemmen.
Het eten dat we deze dagen op hebben was echt super! De mensen waar we verbleven hebben echt hun best gedaan voor ons!
’s Avonds terug in Paramaribo ben ik bij Kim en Hanneke met Elles, Yasmijn en Dieke Saotosoep gaan eten die Kim en Hanneke zelf hadden gemaakt! Echt goed, dat moeten wij ook snel doen. Hij was heerlijk dames!
Na het eten naar Zwartboek, deze draaide tijdens het filmfestival. Hele mooie film. Ik was er echt van onder de indruk. Wat een goede realistische Nederlandse film, supergoede acteurs. Na de film even bijkomen ervan naar het Vat. Daar heb ik gewoon warme chocolademelk met slagroom gedronken, het regende namelijk, kreeg het winteridee. Hoewel het natuurlijk helemaal niet koud was!
En toen begon het weekend want wat hebben we het leuk gehad! Vandaag met z’n allen naar ZsaZsaZsu, een nieuwe discotheek waar we een superleuke avond hebben gehad!

Zaterdag heeft het de hele dag vervelend geregend. Ik heb niet veel gedaan. Dit kon ook niet echt omdat de regen zo erg was geweest dat superveel straten onder water stonden. Ook veel huizen waren ondergelopen. Ik ben uiteindelijk ’s avonds naar het vat gegaan en daarna naar La Caff. Daarna naar Starzz, echt leuk was het.

Zondag heb ik gebowld met een aantal mensen. Van tevoren even langs Tim en van daaruit gingen we. Om bij zijn appartement te komen stond je echt tot bijna je knieën in het water. Zag er wel grappig uit! Maar wel vervelend want zijn kamer was bijna ondergelopen. Hij was alvast verhuist want als er nog 5 centimeter kwam zou zijn kamer ondergelopen zijn. Na het bowlen zijn we gaan eten bij Yasmine. Lekker was het. Daarna even naar huis om om te kleden. Rond 11 uur zijn we naar Broki gegaan waar het Koninginnenacht feest was. Het was echt zo supergezellig! We hebben het echt heel leuk gehad, een avond voor in de boeken!

Maandag moesten we alleen gewoon werken, dat was wel een beetje lastig maar goed. Dat kan een keer toch. Zijn naar kindertehuis Tamara gegaan. Dit is crisisopvang voor kinderen.
’s Avonds geBBQ bij Tim met Janneke, Hanneke en Kim. Was echt superlekker!! Daarna nog even een powernap bij Kim zodat we ook vanavond er weer tegenaan kunnen. Vanavond is het Koninginnedagfeest bij de Lindeboom. Was ook weer een geslaagde avond!

Dinsdag 1 mei hadden we allemaal vrij want dan is het dag van de arbeid. Een nationale vrije dag in Suriname. Lekker aan het zwembad gelegen en daarna naar het onafhankelijkheidsplein waar van alles te doen was. Eigenlijk wel een grap want de roddel was dat Akon zou komen. Vorig jaar had TeleSur een bekende artiest laten komen. Nu dachten veel mensen dus echt dat Akon zou komen. Er was een band, SouthSouthWest ofzoiets. Ze begonnen op een gegeven moment met een liedje van Akon en iedereen rende naar voren en begon te gillen. Hahaha dat was echt een grappig gezicht. Akon hoor je op elke hoek van de straat en is hier echt helemaal geweldig dus iedereen ging uit zijn dak alleen was hij het dus niet haha.
Vandaag zijn de ouders en broer van Wendy naar huis gegaan. Wendy gaat volgende naar huis. Ze moet helaas haar stage hier afbreken door familieomstandigheden. We gaan dus nog super genieten deze laaste week met z’n 3en (Riannen, Wen en ik)!

Woensdag heb ik eerst gewoon stage gelopen. Daarna ben ik met Kim, Wendy en Rianne naar een make-up workshop geweest. Dit was echt heel grappig en leuk. We hebben allerlei tips gekregen over hoe je alles het best kan doen en wat mooi staat enzo. Daarna hebben we allemaal (te) veel gekocht. Maarja een langdurige investering zullen we maar zeggen. Was super gezellig!

Donderdagavond hadden we afscheidsetentje van Dillys bij het pannenkoekenhuis. Lekkere pannenkoeken gegeten met zn allen. Daarna nog even naar het Vat en La Caff. Elles en Dieke zaten bij het Vat en hadden de avond daarvoor bij het Vat Nick en Simon gezien. Jaja, ze komen optreden in Suriname deze beroemdheden :P! Ze herkenden Elles en Dieke en kwamen bij ons zitten. Aangezien wij net naar Uptown (salsacafe) wilden gaan, zijn ze meegegaan. Nouja verder een gezellige avond gehad. Ohwja die foto met Nick zie ik er een beetje oververhit uit, dat komt niet door Nick maar ik had gewoon veel gedanst haha J.

Vrijdag was ik vrij, heerlijk een beetje uitslapen. Ik ben vandaag met Wendy gaan winkelen. Ze had een lijstje met dingen die ze nog wilde kopen voor ze naar Nederland ging. Het was eigenlijk niet de bedoeling maar ik heb ook weer wat dingen gekocht. Tja, ik kan niet zo goed winkelen en niets kopen als ik iets zie (wat meestal het geval is). Na het winkelen zijn Rianne, Wendy en ik gaan eten bij Suriani. Echt een culinair hoogstandje, friet met frinkandel speciaal haha. Ja daar hadden we gewoon zin in. Meteen daarna zijn we naar het concert van Nick en Simon gegaan bij Torarica. Was heel gezellig, lekker meegezongen met de liedjes die we kenden. Na het concert gingen Kim en ik even naar de wc om ons te fatsoeneren. Werden we onderweg opgehouden door een cameraploeg die een paar vragen wilden stellen. Nou oke, wij voor die camera. Een zeer hoogstaand interview weggegeven, ahum.
Na het concert zijn we nog naar ZsaZsaZsu gegaan, was weer gezellig. Echt een leuke discotheek is dat.

Zaterdag en zondag zijn we een weekend weg geweest naar de Jodensavanne. We waren met 22 mensen en het was echt heel gezellig! Zaterdag was het lekker weer dus hebben we in de middag in de zon gelegen aan de Surinamerivier. ’s Avonds hebben we spelletjes gedaan. Zo hebben we het moordspel van de Lama’s gedaan. Echt supergrappig was dat! Daarna het drankspel ‘Ik heb nog nooit..’. Wendy, Rianne, Kim, Tinus, Richard en ik waren de enigen die in hangmatten sliepen. De rest sliep in een ruimte met allemaal bedden. Wij hebben echt heerlijk geslapen in onze hangmatten. De anderen werden om half 7 wakker van mijn wekker. Oops, mijn tas lag op die kamer haha.

Zondag naar de Jodensavanne en waterskien. Ik heb dat al een keer gedaan bij ’t Blauwe meer maar dat is toch wel even iets anders. Nu moesten we achter zo’n boot aan. Het lukte niet helemaal, gelukkig was ik lang niet de enige bij wie het niet ging. De jodensavanne was leuk om te zien. Een synagoge die half afgebrand is en een kerkhof. Ook zie je de bron met geneeskrachtig water. Echt een pisstraaltje was dat. Maar ik heb voor de zekerheid toch maar mijn gezicht ermee gewassen. Was een heel gezellig weekend.

Maandagavond was het afscheidsfeestje voor Wendy bij ons thuis. Rianne en ik hadden vrij genomen overdag zodat we mee konden helpen met boodschappen enzo. Rianne en ik zijn naar de Hermitagemall geweest omdat we foto’s lieten afdrukken voor in een boekje voor Wendy. We hadden in de bus al ‘wist-je-datjes’ verzonnen maar waren er toch nog heel lang mee bezig. Het is uiteindelijk een heel leuk boekje geworden en Wen was er heel blij mee! Ook hadden we als cadeautje een sleutelhanger met een foto van ons drieën. Die foto hadden we dit weekend gemaakt. We liggen dan in de hangmat en proberen een leuke zwart-wit foto te maken. We liggen alleen helemaal dubbel van het lachen.
’s Middags hebben we sieraden gemaakt bij een mevrouw. We hebben allemaal hele mooie creaties gemaakt!
Kim en ik kregen de schrik van ons leven. We hoorden vanuit Nederland dat ons interview op de Nederlandse televisie was geweest. Op twee zenders nog we! Aaahhhhh!
’s Avonds was het afscheidsfeestje van Wen. Was heel gezellig, maar wel heel raar dat ze er strax niet meer is. We zijn zo lang met zijn drieën geweest. Maargoed, het feestje was dus leuk! Na het feestje hebben we met zijn drieën in het bed van Wendy geslapen. Lekker veel snoepjes erbij, was een geslaagd slaapfeestje!

Dinsdag laatste dagje van Wendy. Lekker ontbeten en daarna nog wat laatste dingentjes te doen voor Wen. Toen lunchen bij Zus & Zo met Wendy, Rianne en Kim. Daar waren we nog nooit geweest maar hadden we wel goede verhalen over gehoord! Het was ook echt superlekker daar! En toen was het zover, Wendy naar Zanderij brengen.. Het was nog even spannend geweest hoe alles zou gaan want de vlucht van Martinair was gecanceld, en wen vloog met martinair. Nu kon je kiezen of je met KLM mee wilden vliegen, dan had je maar iets van 2,5 uur vertraging. Of nog een dag blijven, slapen in Krasnapolskyhotel en een vergoeding van 100 euro. Maar het was goed geweest. Met KML mee, zodat ze morgen maar vriendje, familie en vrienden weer ziet! Het afscheid was natuurlijk emotioneel. Je bent in 3,5 maand zo naar elkaar toe gegroeid en zo goed bevriend geraakt. Maar ik weet zeker dat we elkaar in Nederland veel zullen zien! We hebben al leuke plannen voor de zomer! Maar Wen, we zullen je zeker missen!
Als toost zijn we daarna nog even gaan zwemmen en uit eten gegaan. Nog napraten enzo.

Zo dat was weer een heel verhaal. Ik weet het, het duurt steeds even, maar het komt wel. Dat kunnen we niet van iedereen zeggen he Rianne :p. (Ze heeft al 1,5 maand niets op haar site gezet) We hebben hier in Suriname alleen een probleem met internet. Er wordt gezegd dat we 3 weken geen internet hebben met TeleSur in Suriname. En dat heeft bijna iedereen. Echt super balen. Maar gelukkig heb ik een internetcafe gevonden die wel internet heeft!

Nou, de foto's komen echt snel, ik beloof het!

Veel liefs Reggie

PS. San en Floor, ik heb jullie kaartje gekregen1 Echt heel lief! En Flo, de oorbellen zullen vast goed benut worden!:D

  • 13 Mei 2007 - 23:02

    Mama:

    Hoi schatje.
    Leuk te lezen over je onderzoek waar je met je stagebegeleidster nu aan werkt. Daar blijkt ook weer uit dat de leefomstandigheden overal weer anders zijn. Het afscheid nemen van Wendy zal moeilijk geweest zijn. Maar jullie kunnen terug kijken op een fijne tijd. En samen met Rian en Wendy op een hele bijzondere vriendschap.
    Veel liefs aan allemaal. Kusjes Yolanda.

  • 14 Mei 2007 - 13:12

    Yvonne:

    Heey meis,

    Zo te lezen is alles goed met je! En dat is fijn om te horen. Het afscheid met Wendy viel vast zwaar maar ik ga ervanuit dat dit helemaal goed is gekomen. Hier is alles prima. Echt het gewone leventje weer: school, werk, vriendje enz... Best saai dus haha!
    Veel plezier nog en doe Rianne de groetjes van me ;)

    Dikke brassa Yvonne

  • 15 Mei 2007 - 16:00

    Wennie:

    Daaag lieve schat!!! Hier ben ik dan eindelijk weer met een berichtje op je site. Poeh, al bijna een week zonder jullie... En want went het hier toch weer echt té snel. Het blijft nog koud en nat en ja, alles is weer zo gewoon he. En dan moet ik weer aan jullie daaro denken, echt super dat jullie belden! Wat een drama was het op Zanderij vorige week haha. Gelukkig heb ik de sleutelhanger met onze foto, die sleep ik overal mee naar toe, dus ben ik niet alleen. Maar je hebt me ook zeker weer blij gemaakt met zo'n groot verhaal op je site! Ik wil je echt bedanken voor alles wat je voor me hebt gedaan en alle super gezelligheid. Ik blader nog vaak in jullie boekje en ben zo trots op ons! Tot heel snel meid, geniet nog maar super van alles!!!!! Mis jullie, dikke Brasa, Wen

  • 15 Mei 2007 - 18:30

    Phyl:

    Meissie!!
    Erg leuk om weer te lezen wat je daar bezig houdt.
    Vond het ook erg leuk dat je belde.. het was een verrassing!!! heel lief hihi. Mijn internet doet het nu net weer dus ik ga nu op zoek naar die zooi van school.

    Ik heb de donderdag na je terugkomst al ingepland in mijn agenda om op stap te gaan! Ik heb mijn auto hier voor de deur staan.. dus we kunnen overal naar toe rijden :D

    Nou.. hm.. ik mis je wel als ik al die verhalen leus hoe leuk het er allemaal is. En ik zit hie rin dat koude kikkerlandje.. stage.. school.. nieuwe liefde.. hihi. Ja.. als je terug bent doen we bijkletsen en wordt je weer mijn eetmaatje!!!!!

    Nog heel veel plezier, en geniet ervan!!!

    Knuffel Xje!!

  • 16 Mei 2007 - 11:52

    Lenneke:

    He Meid,
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen. De groep word nu steeds kleiner, gelukkig heb ik al dat afscheid nemen niet meer mee hoeven maken. Nou nog eventjes en dan zijn we weer met zijn allen herenigd in het saaie koude Nederland.
    Kus en een dikke Brasa Len

    Ps. Waar was jullie intervieuw te zien misschien kan ik het nog terug vinden op internet?

  • 16 Mei 2007 - 12:49

    Ine Van Bree:

    Hoi Reggie,

    Vandaag, nadat ik op de scholen had gewerkt, kwam ik terug op het IMW en dacht: nu ga ik toch echt weer eens op de site van Reggie kijken hoe het met haar gaat. Nou Reggie, zo te lezen gaat het allemaal prima daar, en daar ben ik heel blij om. Vooral al dat uit eten, stappen, lol maken, het klinkt goed. Maar los daarvan doe je daar volgens mij een schat aan ervaringen op en dat vind ik vooral heel mooi.
    Geniet er nog maar heel veel van en tot hoors maar weer!

  • 20 Mei 2007 - 17:10

    Joke :

    wat een super lang verhaal
    Komen er ook nog foto,s waar pa ma en davie opstaan?
    hier zit de vakantie er weer op ,maar bij jou lijkt alles wel vakantie zeker als je de foto,s nog een keer bekiikt
    groetjes Joke

  • 21 Mei 2007 - 19:24

    Annechien:

    heee meissieee....

    wat een verhalen joh... hahah echt leukk...
    k heb dr echt super veel zin in als ik dit allemaal lees...:D:D
    a.s. donderdag hoor ik alle verhalen van jullie pap en mam + alle foto's natuurlijk.. en dan kan ik me voorbereiden op mijn bezoekje..
    ik zal een goede selectie maken voor mijn koffer zodat ik veel voor je meeterug kan nemen (vanuit thailand had ik 8 kilo ruimte over en toen heb ik er niet op geled dus dat gaat helemaal goedkomen... je spulletjes komen veilig thuis aan)..

    bestel je wel wat meer zon voor volgende week ;) hahaha.. al die regen probeer ik juist te ontvluchten hhahaa..

    e meissie ik zie je heeeeeeeeel snel..

    dikke kusss en tot dinsag :D:D:D

  • 22 Mei 2007 - 11:46

    HELMA:

    hoi reggie
    leuk dat filmpje vje van nick en simon
    leuke gozers zijn dat
    bij ons komen ze op 15 juni in de tent in zuilichem samen met jannes wolter kroes thomas berger wordt weer leuk
    echt leuk wat jij er allemaal doetgeniet er nog maar van want het is zo juli
    heel veel liefs van helma peter en de kids
    groetjes

  • 23 Mei 2007 - 10:56

    Lenneke:

    haha ik heb jullie interview net bekeken.. haha lachen man om al die bekende dingen weer te zien.

    Kus Len

  • 23 Mei 2007 - 11:00

    Yvonne:

    Echt super leuk dat jullie in het nieuws waren ;)

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 24 Mei 2007 - 13:20

    Mama:

    Hoi schatje.
    En hoe smaakte de tomatensoep?
    Wat is het volgende recept?
    Liefs mama xxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Reggie

Actief sinds 17 Dec. 2006
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 29275

Voorgaande reizen:

23 Januari 2007 - 04 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: