Mijn weekjes met Annechien! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Reggie Huijsmans - WaarBenJij.nu Mijn weekjes met Annechien! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Reggie Huijsmans - WaarBenJij.nu

Mijn weekjes met Annechien!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Reggie

20 Juni 2007 | Suriname, Paramaribo

Zo, hier weer even een verhaaltje van mij na een paar weken. Ik heb in de tussentijd weer heel veel gedaan en meegemaakt. Zo is Annechien langs geweest bijna drie weken en we hebben het echt super leuk gehad! Veel gezien van het binnenland en Paramaribo zelf.

Ik begin eerst even waar ik was gebleven. Dinsdag 22 mei. Ik had al een hele tijd beloofd aan Hanneke, Kim en Ingeborg om tomatensoep te maken. Nu moest het er dan toch eens van komen. De ballen zijn ook komen eten en zo hebben Rianne en ik een grote pan tomatensoep gemaakt, recept van mama. Heerlijk was ie al zeg ik het zelf. We hebben er een Italiaanse avond van gemaakt want ook de stokbrood met pesto en de pasta was aanwezig.

Woendag 23 mei was er een Heinekenfeest. Hier werd al een maand promotie voor gemaakt. Dit feest was ter ere van de voetbalwedstrijd, finale van Champions League. Ik was niet bij het vertonen van de voetbalwedstrijd maar wel bij het feestje dat er daarna was. Was erg gezellig en wel wat laat geworden. Een goede zilveren avond he Kim!

Donderdag 24 mei na stage gezwommen bij ’t Vos. ’s Avonds iets drinken bij het Vat en naar Uptown geweest. Dat is het salsacafe.

Vrijdag begon de jongerenbeurs. Op deze beurs zijn allerlei stands die met jongeren te maken hebben of informatie die voor jongeren interessant is. Coen en ik vertegenwoordigden op deze beurs de SPCS. Voorlichting en uitleg geven over het werk wat we doen. We proberen gezinnen en donateurs warm te maken voor ons werk. Deze beurs is tot en met dinsdag, dus lekker veel extra uren maken zodat ik lang vrij kan zijn als Annechien komt! We gaan ook kinderen schminken om onze stand aantrekkelijk te maken.
Overdag ben ik even gaan zwemmen met Kim en Rianne alleen het weer sloeg ineens een beetje om. De avond dus de jongerenbeurs en daarna naar La Caff en ZsaZsaZsu, gebruikelijk op vrijdag.

Zaterdag 26 mei heb ik voordat in de namiddag de jongerenbeurs begon eerst nog even gezwommen en gezond, het was namelijk heerlijk weer! Daarna nog uitgeweest, naar StarZz.

Zondag weer de jongerenbeurs en daarna lekker uit eten geweest met Ingeborg, Kim en Rianne bij La Bamba. Maandag ook weer de jongerenbeurs.

Dinsdag was de laatste dag jongerenbeurs en ik ging eerder weg want ik zou Annechien gaan ophalen! Het vliegtuig kwam wat later aan dus heb nog even gewacht op Zanderij. Was echt heel leuk om elkaar weer te zien! Ik was van tevoren al benieuwd wat voor kapsel Anne nu zou hebben en inderdaad, het was anders. Haha, staat dr wel heel leuk maar moest even twee keer kijken toen ze aan kwam lopen :D. We hebben nog even bij ons op het terras zitten kletsen en Anne heeft me de cadeautjes en fotoboeken gegeven die mama had meegeven. Echt superleuk allemaal weer om te zien. Pleuni had ook een heel lief cadeautje voor me, een sleutelhanger met een knuffeltje, heel lief Pleuntje!

Woensdag 30 mei was de eerste dag dat Anne Suriname in het licht zag. Omdat het weer er goed uitzag zijn we richting het zwembad gegaan. Daar aangekomen was het even lekker maar daarna ging het regenen. Anne, Kim en ik zijn toen naar de stad gegaan. We hebben hele mooie jurkjes gekocht en waren voor de rest ook allemaal goed geslaagd. ’s Avonds hebben we met Hanneke, Ingeborg en Kim gegeten bij Jawa, javaans restaurant. Daarna hebben we Anne kennis laten maken met een Surinaams casino. Er worden dan optredens gehouden in oosterse en Egyptische stijl met vuur enzo.
Daarna naar La Caff en Millenium. Was een gezellige avond.

Donderdag hebben we het zwembad weer gezien. In de namiddag hadden we een massage, bubbelbad en sauna bezoek gepland. Het was heerlijk rustgevend en de warme douche was een echte meerwaarde. Heerlijk weer na zo’n lange tijd. ’s Avonds zijn Rianne, Annechien en ik gaan eten bij de Thai, Garden of Eden. Dat was nog wel even een grappig misverstand. Ik had gereserveerd op naam van Reggie Huijsmans. Toen we aankwamen snapten ze er niets van en waren ze erg verbaasd toen ik zei dat ik had gereserveerd op naam van Huijsmans. Wat bleek nou, ze hadden de beroemdheid Henny Huisman verwacht, niet goed verstaan aan de telefoon haha. Maar gelukkig waren ze ook erg blij met ons 3 dames. Het eten was super lekker en de sfeer en aankleding super. Leuk om nog een keer te eten dus.
Nog naar Uptown geweest, Anne heeft kennis gemaakt met de Surinaamse dansen. Ze heeft zelfs nog even salsa gedanst en het zag er nog erg goed uit hoor Ann!;)
Ingeborg was om 12 uur jarig dus dat hebben we natuurlijk ook nog even goed gevierd.

Vrijdag 1 juni (Davy gefeliciteerd!!!!!! Succes met je rijles!) zijn we met een groep van 11 meiden naar Babun Hol geweest. Anne heeft hier kennis mogen maken met de Afobakkaweg, hier rijden we de komende week nog een paar keer een paar uur over. Het is een weg met veel kuilen en gaten. Babun Hol was erg leuk, het is een recreatie oord waar we eerst in de zon hebben gelegen. Daarna zijn we met een bootje naar het dorp New Lombé gegaan. De man die ons daar naartoe bracht nam ons mee naar zijn huis en sloeg kokosnoten uit de boom om ons te laten proeven. De rondleiding was ook erg leuk. Ik was al eens in dit dorp geweest toen we terug kwamen van Brownsberg. Daarna terug naar ons oordje en hebben we heerlijk gegeten en nagenoten in de hangmatjes.
Ter ere van de verjaardag van Ingeborg zijn we ’s avonds gaan eten bij De Optimist. Lekkere steak op! Daarna weer het gebruikelijke rondje naar La Caff en ZsaZsaZsu.

Zaterdag en zondag zijn Annechien en ik naar White Beach geweest. We hebben hier geslapen met zn tweeën. Het was heel leuk en gezellig. En het wakker worden in een hangmat terwijl je uitkijkt over de rivier en het zonnetje schijnt is gewoon echt iets wat je (het liefst een aantal keer) moet meemaken. Zondag na White Beach nog even naar de Hermitagemaal geweest.
Zondagavond hebben we gegeten bij Mambogrill, afscheidsetentje van Hanneke. Daarna naar Broki (hier heb ik salsales gehad), er was een latin avond.

Vanaf vandaag, maandag 4 juni begint ons avontuur naar het binnenland van Suriname. Van maandag tot en met woensdag naar Dantabai met Kim en Annechien. Dit is rijden (over die weg ja) naar Atyoni en dan ongeveer 20 minuten stroomafwaarts. Een vakantieoord waar wel wat mensen wonen. We kwamen maandag pas laat aan, rond 4 uur. Net toen we aankwamen bij Atyoni ging het regenen dus hebben we aangekomen bij Dantabai heerlijk ons hutje ingewijd en een dutje gedaan. Daarna lekker gegeten. Het eten op dit tripje was echt super lekker.

Dinsdag was het heerlijk weer dus hebben we tot 4 uur in de zon gelegen. Daarna zijn we het marrondorpje DuWatra gaan bezoeken. Echt heel leuk vind ik dat nog steeds. Ik heb nu al een paar van deze dorpjes gezien maar zo mooi elke keer weer. En die kinderen zijn helemaal gefascineerd van fotocamera’s. Als je een foto maakt van ze gaan ze er allemaal voor staan en vervolgens willen ze allemaal kijken hoe de foto eruit ziet.

De volgende dag was het ook weer mooi weer dus hebben we weer in de zon gelegen tot we gingen. Heerlijk relaxen en boekje lezen in een mooie omgeving met het geluid van een stromende rivier.
De hele weg weer terug en onderweg hoorden we al van mensen dat de stroom was uitgevallen in de stad. Bijna alle buurten hadden er last van. Wij zouden naar een voetbalwedstrijd gaan van Suriprofs (Profvoetballers in Nederland die uit Suriname komen) en Suriname, misschien hebben ze daar ook wel geen licht want in Suriname zijn generators niet vanzelfsprekend. Thuis aangekomen bleek dat de stroom ook bij ons was uitgevallen. Dit betekent ook geen water, en dat is niet fijn als je net uit het binnenland komt. Gelukkig kunnen we een knop omzetten zodat we wel water hebben alleen staat er dan geen druk op. Douchen kan dus niet. Dus, een emmer water gevuld, zaklamp opgehangen (het was inmiddels al donker geworden) en met een steelpannetje water over je heen scheppen. Achja heeft ook z’n charme zullen we maar zeggen. Wat wel grappig was, was dat we dus met behulp van een kaarsje ons een beetje aan het opmaken waren en toen ineens het licht het weer deed. Annechien en ik hebben even een vreugdedansje gemaakt!
De voetbalwedstrijd was ook leuk. We zaten alleen met onze voeten in de derrie. Helemaal modderig was het op het stuk waar wij zaten. Verder was de voetbalwedstrijd leuk. Wat echt opvallend was, was dat de Surinamers echt tégen de Suriprofs waren. Dat vond ik wel een beetje raar want ik zou juist denken dat ze er trots op zijn dat zoveel Surinamers het in de Nederlandse voetbalwereld gemaakt hebben. Maargoed. Daarna zijn we nog naar Millenium gegaan, was weer een geslaagde avond.

Donderdag 7 juni gingen op weg naar Tonka eiland met Annechien, Kim, Ingeborg en Maartje. We blijven hier ook overnachten. Tonka eiland is een eiland in het stuwmeer van Blommenstein. Het was weer supermooi weer dus het zag er ook echt heel mooi uit toen we aankwamen. Het stuwmeer daar woonden vroeger gewoon mensen. Ze hebben dat onder water laten lopen omdat ze het stuwmeer wilden maken voor stroom. Je ziet in heel het stuwmeer houten palen wat overgebleven bomen blijken te zijn. Het huisje waar we sliepen was echt aan het stuwmeer, heel mooi. Het was ook heel gezellig want we sliepen boeven in een vertrek waar je door de planken naar buiten kon kijken met z’n vijven. Je kreeg er een soort kamp idee van. We hebben natuurlijk lekker in de zon gelegen. ’s Avonds is Maartje aan de slag gegaan met de wist-je-datjes, die krijgen jullie dus ook nog wel te zien.

Vrijdag was het echt heel mooi om te zien, de zon over het stuwmeer want ja inderdaad, het was alweer mooi weer. We hebben vandaag een boswandeling gemaakt. De meneer die uitleg gaf kon dat echt heel goed over allerlei bomen in de jungle.
Daarna natuurlijk weer in de zon gelegen en toen het tijd was om te gaan was het natuurlijk weer veel te snel voorbij gegaan.
’s Avonds hebben we gegeten bij de ballen en daarna richting La Caff gegaan. Daarna uiteraard weer ZsaZsaZsu.

Zaterdag zijn we weer naar White Beach gegaan. ’s Avonds hebben we daar een BBQ van Kim en Ingeborg als afscheid. Met eten waren er rond de 20 mensen. Uiteindelijk zijn we met z’n tienen blijven slapen. Was erg gezellig en ja hoor, de volgende dag was het weer mooi weer! Lekker gedobberd op het luchtbed dus!
Zondagavond hebben Kim, Annechien en ik bij Dok 204 gegeten, was echt super lekker! Echt een aanrader! Hier wil ik nog wel een keer eten voor ik naar huis ga.

Maandag 11 juni hebben we ontbeten/geluncht bij Zus & Zo. Daarna de stad in en lekker inkopen doen. Bij de Hermitagemall even internetten en vervolgens naar afscheidsetentje nummer 2 van Kim en Ingeborg bij Sarinah. Daarna zouden we nog even gaan zitten bij het Vat en La Caff. Nou dat zitten bij La Caff werd ietsje langer dan even per ongeluk maar wel een goede afsluiter voor Kim en Ingeborg want die gaan morgen naar huis :S!

Dinsdag zijn Annechien, Kim en ik naar Cola Kreek geweest. Kim heeft gewoon haar koffer meegenomen en gaat vanuit daar naar het vliegveld. Prima plan! Lekker nog een dagje in de zon. Het afscheid was wel moeilijk maar meiden, ik zie jullie al weer bijna in Nederland!

Woensdag 13 juni hebben Anne en ik een relaxdagje gehouden. ’s Avonds hebben we lekker gekookt. Is ook weer eens leuk na weken alleen maar uit eten gaan. Erg he..

Donderdag 14 juni zijn Anne en ik gaan zwemmen. ’s Avonds zijn we naar Uptown geweest. Was een gezellige avond!

Vrijdag hebben we eerst in de tuin in de zon gelegen. Daarna zijn we inkopen gaan doen want Annechien moest haar souvenirs nog kopen. Dat is helemaal gelukt, echt hele leuk dingen allemaal. ’s Avonds zijn we uit eten gegaan met Yasmijn, Elles, een vriendin van El uit Nederland en Rainne bij Dumpling. Daarna weer het vaste vrijdagavondprogramma. Meer hoef ik niet te zeggen toch …. ;)?

Zaterdag heeft Annechien de plantagetours gedaan met Vera en Suzan. Ik heb een paar uur versleten in het internetcafe om aan opdrachten te werken en ondertussen natuurlijk ook wat kletsen met mensen uit Nederland. ’s Avonds hebben Annechien en ik gekookt bij mijn stagebegeleidster Virgien. We hadden een keer afgesproken dat Virgien me zou leren om Surinaamse bamie te maken. Het was echt super lekker!! Ook heel gezellig want meer mensen van de familie kwamen eten. Volgende week staat er weer een kooksessie op het programma.
Daarna zijn we nog naar StarZz geweest.

Zondag 17 juni ging Annechien alweer weg. Het lijkt zo snel te zijn gegaan en aan de andere kant heb je ook ontzettend veel samen gedaan waardoor het lijkt dat ze er al veel langer was. Anne ik heb het super leuk gehad! Was echt gezellig dat je er was!! Zie je snel weer in Nederland!

Maandag ben ik weer begonnen met stage lopen. Ik moet alleen deze week nog en dan een laatste gesprek in de week daarop en dan ben ik klaar. Echt zo snel gaat het allemaal.. ’s Avonds zijn Rianne en ik voor het laatst met zijn 2en uit eten geweest, bij de Optimist. Morgen komt namelijk een vriendin van Rianne en zondag haar moeder, broertje en zusje. Lekkere steak gegeten daar!

Jaja, over twee weken kom ik al thuis en zit deze geweldige tijd er voor mij op! Ik moet jullie eerlijk zeggen dat ik het heel moeilijk vind om afscheid hier te nemen. Ik heb het hier zo super naar mijn zin.. Natuurlijk vind ik het wel super om jullie strax weer allemaal te zien! Nog even goed en goud ;) genieten hier!!

Veel Liefs Reggie

• 20 Juni 2007 - 18:37

Ingeborg:

Ssssoow wat een eer, ik ben de eerste die op je ellenlange tekst mag reageren.
    Nee hoor meid, ik heb ervan genoten en van mij mag je nog meer in details treden (hoe laat sta je op, wat eet je, wat heb je aan? etc). Ik wil t allemaal weten om nog even dat Suriname gevoel te krijgen. Ja, als ik t lees mis ik t wel hoor, maar Tillie is ook gezellig: iedereen zit op het terras en het uitgaan afgelopen weekend was ook heel leuk (welliswaar de extaze, maar das echt wel gezellig hoor en ook nog ff in de fun factory omdat daar zoveel surinaamse negers komen.. een minpunt was dat niemand de salsa met me wilde dansen:S:S:S dat hoefde je in Suri echt niet te vragen hoor..) Maar goed, je hoeft dus echt niet tegen de thuiskomst op te zien.
    Nou geniet nog van alles, zuig nog alles goed in je op, rust vooral heel goed uit want in Nl moet je allemaal weer hele leuke mensen gaan ontmoeten (waaronder mij)!
    Tot snel! Kussies

• 23 Juni 2007 - 14:57

Sanne:

he lieverdje
    Ik had je smsje gehad.
    Nog 1.5 week, en dan zie ik je weer.
    Kunnen we gezellig bijkletsen.Geniet de laatste dagen nog.
    kus sanne

• 24 Juni 2007 - 10:01

Bibi:

Hey Reggie,

Wat een avonturen weer! Ik had het wel verwacht, maar zie dat je je uitermate vermaakt hebt met Annechien! Super... Nog veel succes met je stage!

Liefs kus Bibi

• 25 Juni 2007 - 13:15

Lisette:

he he eindelijk ben je weer bijna thuis, ik hoop je dan snel te zien kunnen we weer bijkletsen. heel veel groetjes van ons alemaalxxxxx

• 25 Juni 2007 - 14:03

Wen:

Reg, ik wacht op je!!! Leuk om dit alles nog even te lezen!Ik heb echt zin om saampies alle foto's te gaan bekijken en terug te denken aan een mooie tijd... Jij nog even voor goud gaan en heeeel veel succes met afscheid nemen. Groetjes aan iedereen nog(Marlon, huisbaas enz.) en ik geef je snel een knuffel!!! Dikke kus Wennie

• 25 Juni 2007 - 22:44

Mama:

Hoi schatje.
    Eindelijk is het dan bijna zover. Ja ik weet het dat hoor je niet zo graag maar wij kijken er allemaal naar uit dat je weer thuis bent. Geniet nog eventjes. Tot volgende week. Heeeeeeeeel veeeeeeeeeeel liefs van het thuisfront.

• 26 Juni 2007 - 07:50

Dieke:

Heey meisje,

Voor jou zit het er ook weer bijna op!! Fijn om te horen dat je het nog zo leuk hebt gehad met je vriendinnetje...
    Ik mis het nog steeds... ondank dat ik het natuurlijk super fijn vind om weer bij me mannetje en in me eigen huis te zijn... Maar het leven daar was zoooo luxe!!!!

Heb je je doos met slippers al opgestuurd??? Hier beginnen die leuke slippers ook in de winkel te komen... alleen is de srd prijs omgezet in EURO's!!! erg he! Dus stuur maar een zooi.. dan kun je er nog wat aan verdienen ook...;)

Genietse nog he meid!!

liefs Dikke kus

• 26 Juni 2007 - 22:21

Sara:

YES EN NU KAN IK ECHT GAAN AFTELLEN TOT JE WEER TERUGKOMT:D

• 27 Juni 2007 - 12:03

Lenneke:

heey Reg,
    Wat een leuk verhaal weer.. Nog maar een weekje en dan is het avontuur ook voor jou weer voorbij en dan is de groep van terugkomers bijna weer compleet. We moeten maar snel iets met zijn allen afspreken om alle leuke herinneringen op te halen.

Kus Len

• 29 Juni 2007 - 11:41

Clasijn:

he meid,
    nog maar heel even je komt dinsdag toch terug? ik heb wel nachtdienst als je terug komt maar dat boeit niet ik ben gewoon van de party. het op donderdag stappen is alleen een beetje afgezwakt echt shit. heel weinig mensen nog in de stad. maar in het weekend gaan is het wel nog leuk maar vooral ook is breda. we spreken elkaar snel en kom wel heel huids terug he !!!!!!
    kusjes clas

• 30 Juni 2007 - 22:46

Helma:

hoi reggie
    nog 4 daagjes en dan zit het er weer op
    zal wel weer wennen zijn als je in nederland bent
    geniet er nog maar eventjes van,jij komt naar huis en davy gaat naar canada.ook leuk voor davy .
    nog heel veel plezier de laatste daagjes en ik zieje wel op juli als pleuni jarig is
    veel liefs helma

• 01 Juli 2007 - 15:52

Mama:

Hoi schatje.
    Oh wat spannend nog een nachtje slapen.
    Iedereen kijkt ernaar uit je weer te zien. Heel veel sterkte en een goede reis. Tot overmorgen.
    Liefs voor en van iedereen.
    Ferry Pleuni en mama xxxxxxxxxxxxxxxxxx

P.S. Ook van Davy en papa vanuit Canada.

• 03 Juli 2007 - 18:29

Helma:

hoi reggie
    als je dit leest zal je wel weer in nederland zijn
    zal wel wennen zijn weer ,vooral het weer,dat is nog niks.
    bedankt voor de kaart vandaag binnen gekregen
    tot gauw
    veel liefs van helma peter stephanie en remco

• 03 Juli 2007 - 22:07

Joke:

vanavond nog even gekeken ik dacht er is nog een laatste verslag vanuit daar.
    Voor morgen een prettige reis Joke

• 15 Januari 2008 - 22:31

Joke V/d Broek:

Waar blijft de afsluitng van suriname