JawJaw en de rest van de weken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Reggie Huijsmans - WaarBenJij.nu JawJaw en de rest van de weken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Reggie Huijsmans - WaarBenJij.nu

JawJaw en de rest van de weken

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Reggie

25 April 2007 | Suriname, Paramaribo

Het heeft even geduurd maar hier is het dan eindelijk, mijn verhaal verder over JawJaw en de rest van de weken die alweer verstreken zijn..

Nou, verder over JawJaw, een Marrondorp aan de Surinamerivier. We gaan even terug in de tijd, het is donderdag 5 april. Eerst verzamelen en zaten we in verdeeld met bagage in twee busjes. Ook mensen die nog iets verder gingen naar JawJaw zaten erbij. We reden eerst over een wederom zeer hobbelige weg naar Atjoni. Tot daar gaat de autoweg, verder kun je met de auto niet komen. Van daaruit ga je verder met een bootje. We moesten nog ongeveer een uurtje varen voor we bij JawJaw aankwamen. Daar aangekomen hebben we eerst geluncht. Al snel bleek dat JawJaw een hele leuke groep was. Sowieso waren wij met 12 mensen, papa, mama, Davy, Wendy, Rianne, Coen, Tineke, Yvonne, Lenneke, Tim, Ingeborg en ik, en de andere (ongeveer) 10 mensen waren ook heel leuk. We sliepen in een soort blokhutjes, een bovenverdieping en een beneden verdieping. Ik sliep in één van de drie blokhutjes boven met Wendy en Rianne. Binnen de kortste keren was dat ook te herkennen, wij zijn namelijk alledrie zo netjes (ahum). Achja, we houden gewoon van gezellig rommelen. Davy sliep met Coen en Tim en papa en mama hadden een kamer met een ander stel. De eerste dag hebben we een wandeling gemaakt door het dorp waar we zaten. We zaten namelijk in het vakantiedorp Djamaika, dat grenst aan het marrondorp JawJaw. Eerst moest je je voorstellen aan de kapitein, zeg maar de burgemeester van het dorp en de basyas (assistenten van de kapitein). Leuk om dat dorp te zien en al snel hadden wel kinderen achter ons aan die ook meeliepen. Meteen al had je het contact met de bevolking. Davy had de dorpswandeling al gemist want je raad het al, die was meteen gaan voetballen! Daarna hebben we lekker gegeten. Na het eten was er een feest georganiseerd door iemand die ook tours deed.. Ik zou namelijk jarig zijn om 12 uur die nacht! Het feest was georganiseerd bij een hutje in het dorp. Een dorpsbewoner die bij de supermarkt woont zodat er genoeg bier was haha. In zijn hutje hing een hangmat, een dikke tv met dvd en boxen en er hingen posters van vrouwen aan het plafond. Dat was het! Ohwja ook nog een geweer die in de hoop van de avond naar beneden viel. Ik had niet verwacht dat er in zo'n hutje een tv en alles zou staan. Die jongen die het feestje georganiseerd had heet Regi, is dat niet grappig! Het was heel gezellig en ik ben door iedereen gefeliciteerd natuurlijk! Wel bijzonder om jarig te zijn in de Jungle in een dorpje. We hebben nog even wat salsapasjes gedaan met z’n allen, jaja oefenen hoort er ook bij ;). Toen we in de hut kwamen kreeg ik van Wendy en Rianne mijn cadeautjes. Surinaamse slippers die de bevolking veel draagt, een ketting en verzorgingsspulletjes. Echt super lief.

Vrijdag, op mijn verjaardag, hebben we een boswandeling gemaakt. Het was heel mooi en vooral de uitleg van de gids was bijzonder haha. Ook hebben we veel geleerd over planten, bijvoorbeeld de plantim :P. Toen het ging regenen kregen we allemaal een groot blad om boven ons hoofd te houden, dat zag er echt mooi uit! We gingen even rusten voor de terugtocht begon, iedereen zat klaar voor de foto en ineens roept Coen dat papa een spin op zijn rug had zitten! Dat was wel even spanning en sensatie! Toevallig heeft de fotograaf een foto gemaakt van de spin die op de rug van papa zat, die komt dus nog op de site.
Toen we weer terugkwamen bij het dorp was de zon weer gaan schijnen. We zijn lekker gaan zwemmen en zonnen. Ondertussen zijn papa en mama naar de kerk gegaan, het was namelijk goede vrijdag. Mama bleek alleen aan de kant van de mannen te zitten maar het was leuk, er werd veel gezongen.
We hadden het geluk dat het goede vrijdag was en dit is hier blijkbaar een vegetarische dag. We aten dus op mijn verjaardag vegetarisch, ik als vleeseter. Maargoed, uiteindelijk bleek het heel lekker te zijn! Davy kreeg te horen dat hij mee mocht doen aan het plaatselijk voetbaltoernooi dat werd gehouden a.s. zondag in een ander dorp. Dat is wel een eer natuurlijk dat hij mee mag doen om JawJaw te versterken. ’s Avonds was er een feest (ik was jarig dus weer een verjaardagsfeest, nr3 al). Mensen uit het dorp kwamen ook. De meiden hadden allemaal hun nieuwe Pangi aan. Veel van ons hadden deze gekocht, het is een omslagdoek. We waren dus op z’n Surinaams gekleed.
Lekker gedanst, lol gemaakt, drankspel gespeeld (papa heeft ook meegedaan!) en jawel, een midnight BBQ met kip! Dat smaakte goed na een verplichte dag zonder vlees!
Papa en mama hebben nog vriendschap gesloten met een man die bij zijn ouders verbleef in het dorp tijdens de vakanties met zijn kinderen. De Parbo’s zijn er doorheen gevlogen! Het was een superleuke geslaagde avond!!

Zaterdag hebben we een ander dorp bezocht, dit was leuk! Je zag hoe de mensen hier zelf cassavebrood bakten. Ook hebben we een spel gespeeld met de kinderen van het dorp. Wat opvallend was, was dat er een bordje stond bij een veldje waar iets opstond in de trend van ‘verboden te poepen in het park’. Ik weet het niet meer precies, als ik er een foto van vind zal ik hem op de site zetten.
Een bezoek gebracht aan Isadou. Dat is aan de overkant van JawJaw Djamaika. Dat is echt een vakantie eilandje. Zag er mooi uit alleen was blij dat wij bij de bevolking zaten, dat geeft toch zeker meerwaarde aan het verblijf! Maartje en haar ouders verbleven in Isadou dus hebben we even bij hun zitten kletsen, en natuurlijk gezwommen in de stroomversnellingen. Ook waren er bomen die hele grote tarantula spinnen hadden. Die wil je niet tegenkomen in je kamer!

Zondag was er een voetbaltoernooi in een ander dorp waar we met de boot heen gingen. Davy, Tim en Tim mochten meedoen met het team van JawJaw. Dat was natuurlijk super leuk, we konden allemaal mee om ze te gaan aanmoedigen. Het was heel bijzonder want we gingen eerst met de boot naar een ander dorp, vervolgens het dorp doorlopen, de jungle doorlopen en dan kom je bij een voetbalveld!!!! Eromheen helemaal bos en echt superveel mensen!! Muziek erbij, echt heel gaaf! De jongens speelden de eerste wedstrijd alledrie mee. Je kon zien dat Davy voorzichtig speelde (waar mama erg blij mee was). Ze hadden verloren. Even afkoelen in de rivier en toen moesten ze nog een wedstrijd. Alleen Davy deed nog mee van onze jongens en hij werd heel fanatiek, hij scoorde twee keer! Zij plaatselijke vriend van 11 jaar was super trots op hem en ook twee Surinaamse meiden vlogen om zijn hals toen de wedstrijd voorbij was. Het was een hele leuke, gezellige en super warme dag!
Terug gekomen in het dorp was er een mevrouw die onze haren vlocht. Een aantal meiden waren al gevlochten voor de wedstrijd. Wendy, Rianne, Ingeborg en ik nog niet. Uiteindelijk hadden ook wij supermooie haren met vlechten, voor de helft zeg maar. De laatste avond was gezellig. Nog even na gepraat over het geweldige paasweekend!

Maandag was het tijd om naar huis te gaan. Ontbijten, spullen pakken en nog zwemmen, groepsfoto maken. Ook hebben we een foto gemaakt van al onze hoofden met vlechten haha..
We hebben met z’n allen echt een super weekend gehad! Ook weer leuke nieuwe mensen leren kennen. Papa, mama en Davy hebben ook een superleuk weekend gehad maar dat zullen ze jullie al wel vertelt hebben. Het was ook echt een hele bijzondere plek, zo bij een marrondorp aan de rivier.
Bij terugkomst in Paramaribo hebben papa, mama en Davy koffers alvast gepakt en daarna zijn we uit eten gegaan met 19 mensen. De ouders van Maartje en dat huis, ons huis en mijn ouders, Kim met haar vader en broertje, Ingeborg en Tim. Was heel gezellig en lekker dat de Saotosoep was!
Daarna nog even voor het laatst met papa, mama en Davy op het terras bij het Vat.

Dinsdag 10 april hebben we de laatste spullen nog gepakt. Ondertussen lag er van mij ook super veel dus ook dat moest allemaal ingepakt worden.
We werden opgehaald en bij mij thuis afgezet, papa en Davy gingen nog iets kopen, toen ze terugkwamen kwam de taxi naar het vliegveld al gelijk. Dat is gek, je zit in de taxi en weet dat het de twee weken alweer voorbij zijn!
Inchecken ging allemaal goed, nog even gezeten iets drinken. Ook de taxichauffeur die ons deze weken veel had gereden kwam er nog bij zitten. Hij had Elles en familie naar het vliegveld gebracht en wachtte tot Elles en ik mee terug gingen. We hebben ze uiteindelijk helemaal uitgezwaaid tot ze niet meer te zien waren. Was wel even moeilijk om weer afscheid te nemen maar we hebben gewoon twee super leuke en bijzondere weken gehad!
Thuis aangekomen ben ik met Rianne uit eten gegaan bij het pannenkoekenhuis.

Woensdag ben ik weer begonnen met stage. Daarna was de wandelmars van 4 dagen. We deden met 10 meiden mee maar het bleek helemaal niet zo leuk te zijn. Je moest in van die rijen lopen en kon dus niet eens met elkaar kletsen. We hebben dus de eerste dag alleen meegelopen en ook niet helemaal.

Donderdag zijn we ’s avonds naar Boonoonoonoo’s geweest. Was natuurlijk weer gezellig. Verder niet echt veel bijzonders gedaan.

Vrijdag heb ik met Wendy gewinkeld. We hebben goed geshopt! Maar dat wisten jullie al wel dat ik dat goed kan..
Daarna uit eten met z’n allen en naar Broki om karaoke te gaan zingen. Daarna nog naar La Caff.

Zaterdag was Ferry jarig, GEFELICITEERD! Toen heb ik ook even gewinkeld, gezwommen bij het VOS.
Daarna hadden we afscheidsBBQ bij Tim, van Lenneke en Yvonne. Zij gaan zondag naar huis. Het was echt wel moeilijk, de eerste twee die afscheid nemen. Je krijgt dat ook het besef dat je groep steeds kleiner gaat worden. Wij gaan toch als één van de laatste weg. Maargoed, de BBQ was lekker, waarom doen we dat niet vaker Tim? :P Daarna met zijn allen naar StraZz. Het was echt wel huilen toen we afscheid moesten nemen. Maar we zien elkaar zeker nog in Nederland want we hebben al plannen voor een reünie.

Zondag was het feest van de dochter van onze huisbaas op Marinalex. Dat is een soort recreatie plaats waar je kunt zwemmen enzo. Ik heb best veel geslapen in mijn hangmat. Ik was moe van uitgaan haha. Verder had je daar ook een glijbaan die echt heel zeer deed aan je kont omdat je die ribbels supergoed voelde. Maar was wel hele leuke verjaardag met erg lekker eten ;).

Maandag zijn Wendy, Rianne en ik naar de Hamam geweest. Lekker dat het was!!! Eerst gingen we omkleden en daar stond ons een verassing te wachten, een warme douche!!!!! Toen we daar achter kwamen hebben we echt gejubeld onder de douche haha. Daarna zwemmen en in de stoomcabine. Daarna de Hamam in en werden we eerst gescrubd, daar ging mijn bruin, en met warm water over ons heen gegoten. Echt heerlijk, en daarna een massage. We hebben echt genoten, daarna weer zwemmen en in de stoomcabine. Echt heerlijk was het! De moeite waard om vaker te doen!:D

Van dinsdag tot en met vrijdag heb ik training gehad omdat ik mee ga werken aan een onderzoek dat volgende week plaatsvindt in het district Para. Het ministerie van Regionale Ontwikkeling in samenwerking met UNICEF gaat onderzoek doen om de huidige situatie betreffende kinderen in het district Para vast te stellen.
De training is dus ter voorbereiding om het onderzoek. Dinsdag was de eerste dag voor iedereen. Er doen 4 mensen uit de stad mee, waarvan mijn stagebegeleidster en ik er twee zijn, en de andere ongeveer 15 mensen zijn bestuursambtenaren van het district. Eerst hebben we elkaar voorgesteld aan de hand van een interview, om alvast te oefenen met interviewen. Dat moeten we straks met het onderzoek veel doen namelijk. Daarna hebben we het ressort in kaart gebracht. Er zijn hier geen specifieke kaarten met de plaatsen van de dorpjes erop. Het district Para is in vier ressorten verdeeld, Para noord, Para Oost, Para Zuid en Carolina. Virgien (mijn stagebegeleidster) en ik zitten in district Carolina. We hebben dus eigenlijk kaarten getekend en gekeken naar de voorzieningen binnen het ressort.
Uitleg gekregen over de situatieanalyse die straks komt van de situatie van kinderen.
Toen ik thuis kwam, kwam Wendy bijna meteen met haar ouders en broer even hoi zeggen, ze zijn net aangekomen in Par’bo.
Met Rianne iets gaan eten bij het Vat. Daarna op het terras gezeten, iedereen was er weer .

Woensdag werd ik weer om kwart over 7 opgehaald. Om 6 uur kom ik pas thuis dus zien jullie hoe lange dagen ik maak (deze week) in Suriname! We hebben het eerst met z’n allen gehad over Rechten van het Kind. Daarna zijn we de vragenlijsten door gaan nemen. We hebben vragen veranderd en gekeken of het duidelijk is voor iedereen. Aan het eind van de dag hebben we de workshop voorbereid. Tijdens het onderzoek gaat iedere groep in het ressort waar hij zit een (of meerdere) workshops geven aan kinderen van een school. Zo kunnen we (op een andere manier dan een interview) informatie van hun krijgen. Donderdag a.s. hebben we een oefendag. Dan gaan we eerst naar de basisschool en doen we een workshop met de kinderen. Daarna gaan we het veld in om in groepjes van twee een interview te houden met iemand uit het district. Morgen wordt dus een leuke dag, we gaan de praktijk in.
’s Avonds ben ik naar salsales geweest, was een leuke les. Daarna naar het Vat en erg genoeg hebben we daar weer al iets gegeten, achja geen tijd om te koken.. Veel mensen kwamen weer naar het terras dus het was heel gezellig. Daarna nog even naar Zanzibar een cocktailtje gedronken.

Donderdag was dus de dag in het veld. We waren met een groepje van 4 mensen die de workshop deden. Virgien, een kapitein van het dorp waar we onderzoek gaan doen, een bestuursambtenaar en ik. Eerst hebben we voorgesteld aan elkaar. Daarna hebben we over verschillende onderwerpen gepraat. Kindermishandeling, kinderrechten, kinderarbeid, onderwijs. We maakten twee groepjes en de kinderen konden dat een onderwerp hieruit kiezen waar zij een rollenspel over deden. Het was echt super leuk om de kinderen toneel te zien spelen. Toen we daarna over de rollenspellen praatten merkte je dat de kinderen er ook bij stil gingen staan. Ze vertelden ook wat ze van de ochtend hadden geleerd, dat je kinderen niet mag slaan enz.
’s Middags interview met een oma uit het dorp. Was heel leuk om te doen. Ik ging samen met de kapitein van het dorp waar ik heen ga volgende week.
’s Avonds nog op het terras gezeten bij het Vat en daarna naar Boonoonoonoo’s salsa dansen.

Vrijdag laatste dag training. Vandaag stemmen we alle dingen af, afspraken in de dorpen, verblijf enz. Virgien en ik gaan naar Redi-Doti en omgeving. Er blijven daar ook overnachten. We gaan woensdag tot en met vrijdag het onderzoek doen. We hebben er allebei heel erg veel zin in :D!
Vrijdag weer naar het terras. Ja nu ik het opschrijf merk ik hoeveel ik er deze week ben geweest. Daarna zouden we nog even naar La Caff gaan. Nee we wilden niet uit. Toen we La Caff uiteindelijk uitkwamen was het toch weer half 4. We waren nog met 5 mensen over, Wendy + broer, Rianne, Tim en ik. We wilden de broer van Wendy eigenlijk StarZz nog wel even laten zien dus zijn we daar nog maar naartoe gegaan. Was een hele leuke avond waren pas laat thuis en zaterdag weer vroeg op!

Zaterdag zijn we met de boot naar Braamspunt geweest. Braamspunt is op het punt dat de Surinamerivier en de oceaan samen komen. Onderweg daar naartoe kun je dolfijnen zien, we hebben er een paar gezien op afstand maar niet super dichtbij. Dat was wel jammer maar we gaan vast nog wel een keer. Braamspunt was heel lekker, lekker weer ook.
’s Avonds was er een fund raise thea party bij SOS kinderdorpen. Drie meiden met wie we omgaan doen daar onderzoek. Erna zijn we bij hun iets gaan drinken. Soort afscheid want dinsdag gaan we weer naar Nederland. Echt jammer dat er weer mensen naar huis gaan.

Zondag hebben Rianne en ik heerlijk ontbeten om vervolgens naar het Vos te gaan en de hele dag te gaan liggen zwemmen en zonnen! Veel mensen waren er dus het was heel gezellig op deze zonnige zondag!
Daarna uiteraard nog even iets eten op het terras met de ouders en broer van Wendy.

Maandagavond uit eten met de groep. Drie meiden die gaan wilden graag met zn allen uit eten, altijd gezellig. We hebben bij Sarinah gegeten. Daarna hebben we afscheid genomen.

Gisteren na stage heb ik mijn haar weer laten vlechten tot de helft.. Ook ben ik naar de film geweest. Je hebt hier geen bioscoop alleen is het nu filmfestival. dan zijn er op verschillende plekken 10 dagen lang films te zien. Ben met Kim naar het geheim van de Saramaccarivier geweest, was wel leuk maar niet echt een kwaliteitsfilm.

Vandaag even snel voor ik naar het binnenland ga dit berichtje op de site zetten(ik had het namelijk al getypt). Ik had van iemand gehoord dat de straten onder water stonden maar dacht dat het wel mee zou vallen. Ik reed de straat uit en de sloten (waar normaal bijna geen water in zit) waren bijna overstroomd. En ik moest naar het internetcafe lopen want het water kwam tot aan mijn enkels. Gelukkig maar dat ik mijn slippers aan heb!

Zo mensen dit was het dan. Ik weet het, het was heel iets om dit te lezen. Ik liep een beetje achter..

Tot snel!!

Liefs Reggie!

  • 25 April 2007 - 13:54

    Bibi:

    Hey Reggie...

    Wat een gave dingen heb je weer beleefd! Cker van dat marrondorp lijkt me heel indrukwekkend! Mooi dat je het zo gezellig hebt gehad met je familie! Veel succes en plezier in het binnenland!

    Liefs kus Bibi

  • 26 April 2007 - 07:37

    Lenneke:

    He Meid,
    Wat een leuk verhaal weer.. Die plantim was inderdaad een heel bijzonder stukje graan ;-)
    Vanavond ga ik dan eindelijk echt ONM kijken..Beloofd!
    Kus Len

  • 26 April 2007 - 22:31

    Mama:

    Liefste Reggie, wat leuk om de rest van onze vakantie te lezen. Dat wij in het dorp zelf verbleven was zo'n bijzondere ervaring. Het was een vakantie om nooit te vergeten. Geniet nog lekker van het laatste deel van je verblijf in Suriname. Heeeeeel veeeeeeeeel liefs van Pleuni Ferry Davy papa en mama xxxxxxxxx en Pluisje.

  • 27 April 2007 - 09:45

    Yvonne:

    Hey schatte patat!

    Zo te lezen heb je het nog steeds niet saai ;) wat ik me ook bijna niet kan voorstellen. Leuk dat jullie bij de Hamam geweest zijn. Dat heb ik zelf ook een keer meegemaakt, heerlijk! Hier in Nederland is alles goed. Het is super mooi weer. De eerste dag school was zeker wennen maar ik zit er nu al weer helemaal in. Ik ben druk met leren want over vier weken heb ik eindexamens.
    Hey meis, nog heel veel plezier met alles en succes met het afronden van je stage!

    We spreken elkaar snel...
    Liefs Yvonne

  • 30 April 2007 - 10:36

    Ferry:

    eej Reg
    alles goed daar?
    hier in ieder geval wel lekker warm
    En vandaag is het koninginnedag
    en heb een laptop gekocht van mijn verdiende geld
    dan kan ik in de vakantie ook je site bijhouden als er internet is dan hahahaha ;)

    Doei Reg -XxX- (K)(L)(K)(L)

  • 05 Mei 2007 - 13:43

    Sara:

    Heej Reg, dat vond k leuk om jou eergister aan de telefoon te hebben!
    Dat was al weer eventjes geleden!
    Ik ga je deze week een keer mailen.. heb het best druk met leren dus sorry dat ik dat al lang niet meer heb gedaan..
    Doei schat,
    spreek je snel!!!!
    xxxxxxxxxxxxxxx
    Ik mis je!

  • 07 Mei 2007 - 09:06

    Selma:

    Hoi Reggie!

    Ik lees dat je het nog steeds super naar je zin hebt daar, ook echt kei leuk dat je ouders en Davy daar heen zijn gekomen! Ik was vorige week bij de V&D en tsja Sanne en ik missen je nog steeds natuurlijk! Veel plezier nog daar en blijf genieten!

    Groetjes Selma

  • 07 Mei 2007 - 20:47

    Sara:

    ooh Reg kom alsjeblieft terug!!!
    nee grapje..
    maar ik ben wel echt blij als je weer terug bent!!!:D
    geniet ervan!!!
    Kus

  • 08 Mei 2007 - 14:36

    Yvonne:

    Heey Regg,

    Hoe is het? Het is niet te geloven maar ik denk bijna elke dag nog aan Suriname. Was ik nog maar bij jullie!

    Veel plezier nog...Dikke knuf Yvonne

  • 30 Juni 2007 - 12:27

    Stephanie:

    hoi regie
    het is lang geleden dat ik je weer een mailtje gestuurd hebt.
    zo te zien is de tijd alweer bijna om.
    ik ga door naar groep vijf en remco gaat door naar groep 3.
    ik heb het beste rapport van de hele klas zij papa.
    ik moet ijgelijk wel weer een beetje wenen want ik heb 4 jaar op de d.w. van dam van brakelschool een juf gehad en nu krijg ik 4 jaar een meester.
    ik heb mee gedaan met de
    avondvierdagse mee gedaan en onze school heeft geen beker gewonnen.
    ik hoop dat je de laatste paar dagen nog lekker even kunt feesten ik zie je op pleun,s verjaardag.
    ik stuur nou geen berichtjes meer want je komt toch bijna naar huis.
    groetjes stephanie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Reggie

Actief sinds 17 Dec. 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 29285

Voorgaande reizen:

23 Januari 2007 - 04 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: