Weekend naar Gusterie/ Bigi Poika - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Reggie Huijsmans - WaarBenJij.nu Weekend naar Gusterie/ Bigi Poika - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Reggie Huijsmans - WaarBenJij.nu

Weekend naar Gusterie/ Bigi Poika

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Reggie

27 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Heeey allemaal!

Hier een verslag van mijn weekend weg. Het was echt SUPER!! Rianne kon helaas niet mee omdat ze ziek was. Dat was wel zielig want dit is al de derde keer dat ze ziek is..

Zaterdag zijn we rond 10.00 uur vertrokken naar Gusterie. Dit is vlakbij Bigi Poika, het dorpje dat we dit weekend ook gaan bezoeken. We waren met 3 bussen. Dat is ongeveer 90 mensen. De heenweg alleen was al heel leuk, zoveel mooie natuur dat je zag. Veel hobbels en kuilen in de weg. We hebben een stop gemaakt bij Lelydorp. Een meisje bij ons in het busje werd ziek. Ik heb toen alvast kennis gemaakt met de wc waarbij je met een emmer moet doorspoelen als je geweest bent. We zijn veel over de rode bauxietwegen gereden wat een heel mooi uitzocht was, een rode weg en eromheen groene bossen. Op een gegeven moment kwamen we bij een brug en daar zijn we met zijn allen overheen gelopen. Dit was de brug over de Saramaccarivier. Het regende deze ochtend dus de wegen waren modderig. Een jeep had ons ingehaald en we zagen dat hij vastzat in een modderplas. Uiteindelijk kwam hij eruit maar toen moesten wij er nog door! Maar onze buschauffeur deed het heel goed.
Toen we aankwamen zijn we eerst met onze spullen naar de hutten gelopen en hangmatten opgehangen. Wij sliepen in een hele grote hut waar in totaal ongeveer 40 hangmatten in hingen. We zijn gaan zwemmen in de kreek. Echt een supermooi uitzicht. In een kreek en om je heen bossen. Kim, Wendy, Ingeborg en ik zijn met een houten kano op pad geweest. Na drie keer gezonken te zijn ging het best goed! Echt mooi was het door die kreek kanoen! Vervolgens hebben we een boswandeling gemaakt. We kregen uitleg over verschillende planten en ook hebben we een labariaslang gezien. Dit schijnt een hele gevaarlijke slang te zijn. Toen we terugliepen bleek dat we een hele lange wandeling hadden gemaakt want de terugweg was zooooo lang!

’s Avonds was het feest, dat was echt super! We hadden zo’n soort binnenplaats bij de kreek en daar waren kampvuurtjes gemaakt in het zand, er was een dj, caiperina. Met je blote voetjes in het zand dansen onder de sterrenhemel! Echt helemaal super!! Er was ook een midnight BBQ, we hebben echt een superavond gehad. Er zijn ook veel aparte foto’s van gemaakt haha. Tis moeilijk om te beschrijven hoe het was omdat het zo leuk was. Maar misschien als jullie er strax foto’s bij zien dat je het dan snapt. Na het feest zijn we onze hangmatten in gerold. Dat is wel een beetje behelpen hoor met een zaklamp (die van mij had het na 3 minuten al begeven dus toen zonder zaklamp) alles zoeken in een tas wat je nodig hebt. Maar uiteindelijk lagen we dan in de hangmat en ik lag echt zo te slapen. Ik heb op zich best lekker geslapen, oke een bed slaapt fijner maar dit was toch ook goed te doen.

De volgende dag hebben we gebaad in de kreek. Dat was erg grappig, met shampoo en doucheschuim in de kreek. Dat geeft echt een heel rijk gevoel! Ik voelde me net een wereldreizigster! We hebben daarna nog lekker gegeten en gezond. Toen we uiteindelijk allemaal klaar waren (je kon gelukkig op je gemak doen, das wel iets voor mij) zijn we met een jeep naar Bigi Poika gegaan. We zaten met 9 mensen in de achterbak van de jeep. En schudden dat het deed! Maar wel heel leuk, door de bossen en savanne crossen! We zijn door het dorp gereden en hebben de medische post gezien, een schooltje, dorpshuis en veel hutjes waar mensen in wonen. Echt mooi om te zien hoe mensen daar wonen en hoe primitief ze leven. Aan het eind van het dorp was een kreek die uitkomt op de Saramaccarivier (net als de kreek bij ons verblijf). Er werd daar verteld dat hier het enige echte conflict had plaatsgevonden tussen de indianen en de gevluchte slaven. De gevluchte slaven konden alleen in dat gebied blijven en vergrepen zich aan de vrouwen van de indianen. Ook werden er mensen gegijzeld en vermoord. Toen hebben de indianen ingegrepen en de gevluchte slaven vermoord.
De terugweg met de jeeps was ook erg leuk. Ik zat op een iets minder comfortabele plek waardoor ik bij iedere hobbel en bult heen en weer stuiterde. Ik heb er wel hard om moeten lachen maar geheel pijnloos was het niet.
Als afsluiter zijn we met kano’s de kreek op gegaan. Veel verder natuurlijk dan dat wij waren gekomen met de kano. Er ging ook iemand mee die peddelde dus konden we genieten van de mooie natuur om ons heen. Echt prachtig. Het regende dus je zat echt in het tropisch regenwoud. Die mooie en aparte bomen en planten om je heen, lianen, allerlei nesten (zonder insecten gelukkig). En de regen die je hoorde vallen op het water en op de bladeren van de bomen. Echt onbeschrijfelijk mooi! We kregen ook echt het fata morgana idee uit de Efteling. Alleen dan in het echt natuurlijk nog veel mooier. Onze stuurman (roeier) werd volgens mij een beetje moe en strikte Kim om te peddelen, hij hielp dan wel met zijn slipper. Toen Kim moe werd heeft Wendy even gepeddeld en ik heb ook een poging gedaan alleen kwamen we toen niet echt vooruit haha.

Daarna hebben we onze spullen gepakt en hangmatten opgeruimd en zijn we weer met de bus terug gegaan. Wendy en ik hadden nog veel eten over dat we van tevoren hadden gekocht omdat we zo goed te eten hadden gekregen dit weekend. We hebben roti, nasi, bami, BBQ kip, frietjes enz. gegeten. In de bus hebben we eten geruild met mensen. Zo hadden we nog een gevarieerde maaltijd met verschillende koekjes en snoepjes. Toen ik mijn mp3 speler pakte bleek dat ook iets van mij kapot was gegaan (bij Wendy is al wel wat kapot gegaan namelijk). Het schermpje van mijn mp3 is gebroken maar dat mocht de pret niet drukken. Hij deed het nog dus hebben we Branbant van Guusje geluisterd en meegezongen. We zijn onderweg nog gestopt bij een punt waar de wrakken liggen van het vliegtuig dat is neergestort van de Suriprofs (Surinaamse profvoetballers). Ook is daar een monument. Na onderveer twee en een half uur te hebben gereden waren we er, zijn we lang KFC gegaan en toen naar huis. Lekker vroeg naar bed want maandag is het gewoon weer stage.

Maandag hebben we stage gelopen en waren Coen en ik nog wel wat moe. Daarna stonden we in de rij om onze was te doen want dat hadden we wel veel na dit weekend. Nog even internetten en toen besloten Coen en ik om toch maar even een Saotosoepje te gaan eten bij Suriani in het centrum. Wat erg leuk was was dat ik daar Riky en Frie nog tegenkwam. Ze gaan morgen terug naar Nederland dus was leuk om ze op de laatste avond nog even te zien. Zo kon ik via hun groetjes naar Nederland sturen. Toen we er toch waren hebben Coen en ik toch ook nog maar wat bij de soepjes genomen. Telo Bakkeljouw en Pitjil (groenten met pindasambalsaus), hmm we hebben heerlijk gesmuld.

Ik zeg het nog een laatste keer, het weekend was geweldig. Jullie zullen het binnenkort zien aan de foto's. Die komen nog, heb ik nu even geen tijd voor.

Tot snel,
Liefs Reggie

  • 27 Februari 2007 - 21:06

    Joke:

    jij maakt echt veel mee daar vergeleken met jou hebben wij maar een saai leventje ben zeer benieuwd naar de foto,s

  • 28 Februari 2007 - 22:04

    Mama Yolanda:

    Wat een geweldig weekend, lijkt wel een sprookje. Mag ik dit ook nog meemaken? Ik heb er zo'n zin in! Nog vier weken wachten. Veel liefs en kusjes. Mama xxxxxxxxxx

  • 01 Maart 2007 - 11:01

    Bibi:

    Haaj Reggie,

    Echt een super gaaf weer! Wat je allemaal mee maakt is meer dan ik in een heel jaar! Geniet ervan!

    Liefs dikke kus Bibi

  • 01 Maart 2007 - 19:11

    Lisette:

    hoi reggie,te gek zeg wat jij allemaal meemaakt bofkont. heel lief van je dat je gebeld hebt voor mijn verjaardag het was een leuke dag ben goed verwend. dag meisje tot de volgende keer xxx lisette en haar mannen.

  • 02 Maart 2007 - 10:18

    Helma:

    hoi reggie
    wat doe jij toch een leuke dingen daar,in je vrije tijd.geniet ermaar van
    gefeliciteerd met je mams verjaardag.ook namens peter en de kids.
    veel liefs en kusjes helma

  • 04 Maart 2007 - 15:45

    Sara:

    Heej Schoonzus!!
    Wat een avonturen!!
    Over 4 weekjes komen je vader moeder en davy ook die kant op.. Let je dan wel een beetje op Davy.. Haha, bedankt nog voor je mailtje was echt heel erg lief!!!
    Ik mail je snel terug..
    een hele dikke kus en ik mis jou!!! xx

  • 06 Maart 2007 - 10:42

    Loes:

    leuk om te lezen

  • 06 Maart 2007 - 12:41

    Selma:

    Hey lieve Reggie! Heel erg leuk om al je berichten te lezen. Gelukkig dat het zo leuk is daar, ik ben stiekem wel een beetje jaloers haha. Met carnaval, het stappen en onze tv-avondjes mis ik je wel hoor!Groetjes Selma ps de foto's zijn erg leuk!

  • 06 Maart 2007 - 20:41

    Joke:

    hoi
    Het is nu 21.40 niks op de t.v dus ik dacht ga lekker weer een reisverslag lezen maar helaas geen nieuwe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Reggie

Actief sinds 17 Dec. 2006
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 29278

Voorgaande reizen:

23 Januari 2007 - 04 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: